Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: Met de scheiding tussen schulden en verwijt lijkt ook de verantwoordelijkheid verdwenen.

 

                     

 

U bent hier: Home Nieuws Consumenten zijn fors meer gaan lenen in coronatijd
27-11-2020

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse economie sterk achteruit is gegaan. Naast alle leningen aan bedrijven vanuit de overheid en banken, zijn ook consumenten fors meer gaan lenen. Er zijn in vergelijking met vorig jaar 20% meer leningen afgesloten. Tot die conclusie komt het Nederlands Krediet Collectief. Is al dit extra geld lenen wel verantwoord of komen huishouden hierdoor extra in de problemen als ze het niet meer tijdig kunnen aflossen?

Tijdens en vlak na de vorige financiële crisis in ons land, die in 2013 ten einde kwam, zagen we dat mensen de hand veel meer op de knip hielden. We waren zuinig met geld, sloten niet meer zomaar leningen of contracten af en we zochten voortdurend naar manieren om te besparen. De verwachting was dan ook dat de coronacrisis ervoor zou zorgen dat we weer bewuster en voorzichtiger omgaan met geld. Toch blijkt uit een onderzoek, dat werd uitgevoerd door het Nederlands Krediet Collectief, dat het aantal aangevraagde leningen in de coronatijd is gestegen met maar liefst 20 procent.

Er worden meer grotere leningen aangevraagd

Het aantal leningen dat is aangevraagd tijdens de coronacrisis ligt hoger dan het aantal leningen in dezelfde periode vorig jaar. De toename van 20 procent is behoorlijk te noemen. Hier komt nog een gegeven bij, want het blijkt namelijk dat er niet alleen meer leningen zijn aangevraagd, maar ook het gemiddelde leenbedrag ligt hoger. Het gaat dan om een verschil van grofweg 4.000 euro. In 2019 lag het gemiddelde leenbedrag op 15.720 euro in de periode maart tot september. In deze zelfde periode dit jaar, dus tijdens de coronacrisis, kwam het gemiddelde leenbedrag uit op 19.750 euro.

“Een schuld is pas een probleem als u hem niet kunt betalen”

Oorzaak stijging aanvraag leningen

De resultaten zijn erg duidelijk. Er zijn veel meer leningen aangevraagd en het gemiddelde leenbedrag ligt een stuk hoger dan een jaar geleden. Waarvoor hadden we dan nu precies dat extra geld nodig? Ook dit is uiteraard onderzocht. De meeste leningen werden aangevraagd voor het verbeteren of verbouwen van de woning. Daarnaast wilden ook veel mensen een nieuwe auto kopen van het aangevraagde leenbedrag. Een kleiner deel van aanvragen was bedoeld voor besparing of oversluiting. Op de vierde plaats vinden we de behoefte aan extra financiële ruimte en op de vijfde plaats woninginrichting of abonnementen.

Wat voor leningen werden er aangevraagd?

Er zijn natuurlijk veel verschillende leningen te vinden, van flitskredieten tot tweede hypotheken. Voor welke lening werd er nu het meest gekozen? Verreweg de meeste lening aanvragen betroffen een persoonlijke lening (PL). Dit kan worden verklaard door de extreem lage rente bij deze leningen op dit moment. In de betreffende periode was dit de meest voordelige lening om af te sluiten. Daarnaast was ook het doorlopend krediet erg in trek. Een kleinere groep besloot om een tweede hypotheek aan te vragen.

Krijgen bedrijven last van de gevolgen?

Veel mensen wilden een lening aanvragen om iets voor zichzelf te kunnen doen, zoals het aanpakken van de woning, de tuin of de auto. Een mooie manier om de extra vrije tijd thuis op te vullen, maar hoe pakt dit later uit? Dit is lastig te voorspellen. Experts schatten in dat de grootste klap nog moet komen als het gaat om faillissementen in het bedrijfsleven. Dit betekent dat naar verwachting nog veel mensen, waaronder ook lening aanvragers, hun baan zullen verliezen. Wanneer de lening dan moet worden afbetaald van een (tijdelijk) uitkering, dan kan dit uiteindelijk voor betaalproblemen zorgen en zo kunnen bedrijven er uiteindelijk ook last van krijgen. Voorspeld wordt dat meer bedrijven te maken gaan krijgen met facturen die onbetaald blijven, al ligt de oorzaak dan natuurlijk niet alleen bij de aangevraagde leningen.

Schakel op tijd een incassobureau in

Bedrijven en organisaties zitten nu natuurlijk ook nog volop in de coronatoestanden en een deel van de bedrijven krijgt steun vanuit de overheid. Zonder deze steun zal een deel van de bedrijven het financieel erg lastig gaan krijgen. Het is dan zaak om de cashflow zo veel mogelijk gezond te houden. Dit betekent ook dat onbetaalde facturen niet te lang mogen blijven liggen. Als uw consument klanten dan ook nog een moeite hebben met het hun betalingsverplichting, dan is het vragen om problemen.

Schakel tijdig een incassobureau in om uw kansen op een betaalde factuur te vergroten. Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso uit Utrecht helpt u graag. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.

48 extra geld lenen consument

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.

Invalid Input