Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: schuldhulp is vaak nodig nadat het is gestopt

 

                     

 

U bent hier: Home Nieuws Consumenten hebben blinde vlek voor abonnementen
13-9-2019

Het Nibud heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop Nederlandse consumenten omgaan met abonnementen. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders vaak geen idee hebben van het aantal lopende, actieve abonnementen waar maandelijks geld aan uit wordt gegeven. Van alle Nederlandse huishoudens onderschat maar liefst 91 procent het totaal aantal abonnementen. Daarnaast heeft ongeveer de helft van deze huishoudens geen idee hoeveel geld er maandelijks uit wordt gegeven aan de abonnementen.

Het Nibud, Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop Nederlandse consumenten omgaan met abonnementen. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders vaak geen idee hebben van het aantal lopende, actieve abonnementen waar maandelijks geld aan uit wordt gegeven. Van alle Nederlandse huishoudens onderschat maar liefst 91 procent het totaal aantal abonnementen. Daarnaast heeft ongeveer de helft van deze huishoudens geen idee hoeveel geld er maandelijks uit wordt gegeven aan de abonnementen.

Nederlander heeft veel abonnementen

Het wordt steeds makkelijker om abonnementen af te sluiten en er komen steeds meer soorten abonnementen bij. Dit zorgt ervoor dat er meer abonnementen per huishouden worden afgesloten. Van alle Nederlandse huishoudens heeft 44 procent tussen de vijf en tien lopende abonnementen. Bijna een kwart, namelijk 23 procent, heeft er zelfs tussen de 10 en 15 lopen. Jongeren hebben gemiddeld genomen de meeste abonnementen. Zij hebben er gemiddeld 16, terwijl 65-plussers gemiddeld negen lopende abonnementen heeft. Maar liefst 30 procent geeft wel aan dat zij langer vastzitten aan bepaalde abonnementen dan eigenlijk de bedoeling was.

Om wat voor abonnementen gaat het?

Er zijn natuurlijk eindeloos veel abonnementen. Van de Nederlandse huishoudens heeft 85 procent een abonnement voor internet, bellen en televisie. Ruim driekwart, namelijk 76 procent, heeft een abonnement voor mobiel bellen en internetten. Streamingdiensten worden ook steeds populairder. Op dit moment heeft 47 procent een abonnement bij Netflix, Videoland of HBO lopen. 47 procent heeft een abonnement op een loterij en 41 procent heeft een abonnement op de Wegenwacht.

Top 6 abonnementen

De meest populaire abonnementen onder consumenten zijn:

  1. Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85%)
  2. Mobiele telefoon met internet (76%)
  3. Streamingdiensten (47%)
  4. Loterijen (45%)
  5. Tijdschriften/tv-gids (op papier & digitaal) (41%)
  6. Wegenwacht (41%)

De donkere kant van abonnementen

Abonnementen zijn makkelijk af te sluiten, het zijn lage bedragen, vallen niet echt op in alle afschrijvingen, maar leveren ook zeker problemen op. Zo geeft 29 procent van de Nederlandse huishoudens aan dat een abonnement langer doorloopt dat gewenst. Ze vergeten op tijd op te zeggen. Deze groep zit dus langer aan een abonnement vast dan zij hadden gewild. Daarnaast geeft 13 procent aan dat het opzeggen van een abonnement zo lang mogelijk wordt uitgesteld en 24 procent zegt dat het een heel gedoe is om een abonnement op te zeggen.

Het afsluiten van een abonnement gaat snel en eenvoudig. Wat is nu € 10 per maand op een maand inkomen? Zolang er inkomen is, is dit geen probleem, maar bij een onverwachte tegenvaller of ontslag, dan lopen de abonnementen gewoon door. Dan is het hebben van vijf á zestien abonnement wel een flinke uitgavepost. Veel van de mensen weet niet eens welke abonnementen er precies lopen. De kans op wanbetaling of het niet kunnen incasseren van de gelden is dan erg groot.

Abonnementen niet meer inbaar?

Bedrijven die abonnementen aanbieden geven aan dat een deel van de abonnementsgelden niet op tijd wordt ontvangen. Hoe langer mensen aan een abonnement vast zitten, hoe groter het risico dat de abonnementsgelden op den duur niet meer betaald (kunnen) worden.

Heeft u te maken met niet betalende klanten van uw diensten? Neem dan contact op met Willems Incasso in Utrecht voor meer informatie of advies. Wij zijn graag uw partner op om op een professionele en respectvolle manier uw debiteuren te beheren.

37 abonnementen incasso consumenten

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.

Invalid Input