Nieuws en tips uit de incassowereld

 Door het team van Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso

U bent hier: Home Nieuws Gemeenten doen te weinig om burgers met dreigende schulden te bereiken
08-3-2024

De verschillen in de inzet van Nederlandse gemeenten om burgers met financiële problemen te bereiken, baart zorgen, zoals wordt belicht in het recente rapport 'Hoe eerder, hoe beter' van de Nationale Ombudsman. Het rapport onthult significante verschillen in de benadering van vroegsignalering van schulden bij burgers. Deze methode om dreigende problematische schuldsituaties in een vroeg stadium te identificeren en aan te pakken wordt niet altijd goed toegepast. Elke burger, ongeacht de woonplaats, heeft recht op tijdige en effectieve ondersteuning bij financiële moeilijkheden. In dit artikel nemen we het rapport met u door.

Hulp zoeken bij gemeente

Het duurt gemiddeld vijf jaar voordat iemand met schulden hulp zoekt bij de gemeente, vaak met een gemiddelde schuld van €40.000 en tot wel vijftien verschillende schuldeisers. Dit onderstreept het belang van proactieve hulpverlening door gemeenten om de schuldenlast in een vroeger stadium te beperken. Vroegsignalering, waarbij bijvoorbeeld verhuurders, zorgverzekeraars, en energiebedrijven betalingsachterstanden doorgeven aan de gemeente, is een strategie die ernaar streeft burgers met financiële problemen sneller te bereiken en ondersteunen.

De aanpak van gemeenten varieert aanzienlijk, van het sturen van een enkele brief tot het combineren van schriftelijke, telefonische, en persoonlijke communicatie. Hoewel vroegsignalering verplicht is gesteld, ontbreekt een uniforme standaard, wat resulteert in een ongelijke behandeling van burgers in verschillende gemeenten. De effectiviteit van deze programma's wordt verder beperkt door de beschikbare middelen en personeel.

Amper een plan bij gemeenten

Momenteel bereikt slechts een kwart van de doelgroep via vroegsignalering, een cijfer dat de urgentie van het verbeteren van deze initiatieven benadrukt. De Nationale Ombudsman adviseert gemeenten om hun communicatiestrategieën af te stemmen op de leefwereld van de burger, met een bijzondere nadruk op persoonlijk contact. De Nationale Ombudsman benadrukt dat het ware potentieel van vroegsignalering ligt in het persoonlijk contact, waarbij de gemeente kan luisteren naar en direct kan inspelen op de behoeften van de burger.

Het rapport stelt ook vast dat de monitoring en evaluatie van vroegsignalering nog in de kinderschoenen staan, met onvoldoende data om effectieve strategieën te identificeren. Dit onderstreept de noodzaak voor een gecoördineerde inspanning van de minister voor Armoedebeleid, gemeenten en vastelasten-partners om minimumvereisten voor vroegsignalering te ontwikkelen.

Schulden vroeg aanpakken

De bevindingen van de Nationale Ombudsman wijzen op een kritieke behoefte aan uniformiteit en verbetering in de aanpak van vroegsignalering door Nederlandse gemeenten. Een meer gestandaardiseerde, persoonlijke en proactieve benadering kan niet alleen de financiële last voor individuen verminderen maar ook bijdragen aan een algemene vermindering van de schuldenproblematiek in Nederland.

Het is van essentieel belang dat alle burgers, ongeacht hun woonplaats, toegang hebben tot tijdige en effectieve hulp bij financiële problemen, om zo een samenleving te creëren waarin iedereen de ondersteuning krijgt die nodig is om financiële stabiliteit te bereiken en te behouden.

Heeft u schulden? Neem dan contact op met uw gemeenten om te kijken naar de mogelijkheden. Heeft u een klant die niet wil betalen? Ons team gaat graag voor u aan de slag! Dien uw factuur eenvoudig online in of neem contact op.

03 geldzorgen gemeente

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.