Nieuws en tips uit de incassowereld

 Door het team van Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso

U bent hier: Home Nieuws Tips om minder financieel risico te lopen
09-2-2018

Ondernemen brengt risico’s met zich mee, dat is onvermijdelijk. U of uw personeel kan ziek worden, geleverde producten kunnen eerder kapot gaan dan gepland of klanten willen de factuur niet betalen, het zijn allemaal risico’s die bij de ondernemer horen. Ze brengen allemaal financiële consequenties met zich mee. Het dus hebben van een helder en actueel overzicht van uw liquiditeitsbalans is dus cruciaal om te bepalen hoeveel risico u wilt en kunt lopen.

Een verstandige ondernemer beperkt de financiële risico’s zoveel mogelijk, maar hoe doe hij dit? Wij geven u hieronder 8 tips die u direct kunt toepassen in uw bedrijf.

1. Zorg voor goed debiteurenbeheer

Pas als het geld op uw bankrekening staat, heeft u wat verdiend met de verkoop van uw product of verleende dienst. Een klant is pas een klant als deze heeft betaald. Deel uw klanten in groepen in en focus u alleen op de klanten die u het liefst wilt hebben. Zie er streng op toe dat uw klanten betalen binnen een maximale betaaltermijn van 30 dagen.

2. Bewaar inkoopbescheiden

Vergeet nooit om alle (tussentijdse) inkoopfacturen die u ontvangt ordelijk te bewaren. Zonder bewijsstukken is uw administratie niet op orde en kunt u problemen verwachten met de Belastingdienst . Goede ondernemers hebben een geordende boekhouding waarin ze alles direct kunnen vinden.

3. Vraag altijd om een bon bij een kasuitgave

Zonder kasbon mag u de btw die u normaal gesproken terug mag vragen niet als voorheffing beschouwen. Ook hier geldt dat u voor alle zakelijke uitgaven bewijsstukken moet kunnen overleggen. Het is dus altijd belangrijk om bonnen te bewaren voor uw administratie. Ook als uw personeel aankopen doen.

4. Trap niet in spookfacturen

Helaas zijn spookfacturen nog aan de orde van de dag. Bedrijven krijgen regelmatig facturen van geregistreerde domeinnamen, geleverde adviesdiensten en verzekeringen . Als u geen goed overzicht hebt over wat er loopt, dan zult u dit soort facturen zonder nadenken betalen. Trap niet in spookfacturen, dit kan u veel geld schelen. Via de Fraudehelpdesk kunt u zien welke spookfacturen er nu in omloop zijn en u kunt melding maken van door u ontvangen spookfacturen.

5. Schakel een expert in

Een goede ondernemer schakelt experts in om hem te adviseren en te ondersteunen. U weet vast niet alles van belastingen? Zoek daarvoor dan ook een vakman. Tenslotte laat u ook vele andere zaken over aan mensen die daar verstand van hebben. Het inhuren of in dienst nemen van experts kost geld, maar vaak kunnen zij ervoor zorgen dat u maximaal gebruik maakt van de fiscale mogelijkheden.

6. Voorkom boos personeel

Maak iedere week tijd om met uw personeel te zitten en met ze te praten over hoe het gaat. Door ‘drukte’ schiet een persoonlijk gesprek er vaak even tussendoor, maar dit kan van kwaad tot erger gaan. Als een medewerker ergens mee zit of niet lekker op zijn plek zit, dan moet u als ondernemer hierna luisteren. Personeel dat per direct ontslag neemt of met ziekte thuis komt te zitten is een grote kostenpost voor uw onderneming. Blijf communiceren met uw personeel.

7. Datalekken

Een moderne medewerker wil overal en op ieder gewenst tijdstip kunnen werken. Het nieuwe werken geeft veel voordelen, maar ook een groot risico op datalekken. Een simpel voorbeeld: uw medewerker zit te werken bij Van der Valk en loopt even naar de toilet. Op dat moment neemt iemand zijn laptop mee en liggen al uw klantgegevens op straat. Analyseer wie, wanneer en hoe bij uw klantdata kan geraken en neem passende maatregelen. Dit zal u veel geld en imagoschade besparen.

8. Ken de vaktermen

Als u de vaktaal van uw accountant, advocaat of gerechtsdeurwaarder niet begrijpt, vraag het hem of haar dan nog eens uit te leggen in duidelijkere bewoordingen. Dat zullen ze graag voor u doen en tenslotte bent u in deze relatie ook de opdrachtgever die kwaliteit voor zijn geld mag verwachten. U hoeft geen expert in hun vakgebied te worden, maar door de basistermen te kennen kunt u een betere afweging maken en dat zal weer zorgen voor minder fouten.

Debiteurenrisico verlagen

Heeft u veel openstaande debiteuren en willen zij na de tweede betalingsherinnering of veertiendagenbrief nog niet betalen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij kijken graag wat we voor u kunnen betekenen.

06 financieel risico

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.