Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: let op de wever die alles over één kam scheert.

                     

 

U bent hier: Home Nieuws Mensen met betalingsproblemen vragen amper om hulp
25-1-2019

Veel Nederlanders die te kampen hebben met betalingsproblemen, krijgen niet de hulp die zij eigenlijk nodig hebben. Een groot deel van die Nederlanders vraagt ook amper om hulp. Dat stelt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) in haar rapport Financiële Problemen 2018, dat in december 2018 werd gepresenteerd. Van de huishoudens met ernstige betalingsproblemen (ruim 360.000) zegt de helft niet te weten waar zij voor hulp terecht kunnen.

Wat kunt u als opdrachtgever met deze onderzoeksresultaten en hoe gaat dit u debiteurenbeleid beïnvloeden? Moet u kritischer zijn richting klanten die op rekening of achteraf betalen?

Huishoudens met problematische schulden

In Nederland hebben zo’n 1,5 miljoen huishoudens te maken met betalingsproblemen. Deze variëren van lichte betalingsachterstanden tot problematische schulden ; beiden ongeveer de helft. Van hen krijgt 34 procent geen enkele vorm van hulp. Over deze groep maakt het NIBUD zich zorgen.

Daarbij gaat het om mensen bij wie beslag op het loon is gelegd of bij wie de energie is afgesloten. Onder deze huishoudens bevinden zich veel eenoudergezinnen. Het NIBUD roept gemeenten dan ook op om mensen met financiële problemen in een zo vroeg mogelijk stadium te helpen, bijvoorbeeld met schuldhulpverlening .

Problemen nemen toe

In het onderzoek constateert het NIBUD dat de problemen de laatste tien jaar alleen maar zijn toegenomen. De rekening die het vaakst blijft liggen, is die van de zorgverzekering. In 2015 betaalde 25 procent van de huishoudens deze nog te laat; in 2016 was dit al 27 procent en in 2018 al 29 procent. De energierekening en huur of hypotheek delen de tweede plaats (19 procent in 2018) en de waterrekening volgt daarna.

Als mensen de schadeverzekering niet meer betalen, zijn de problemen echt ernstig, zo stelt het NIBUD. De organisatie pleit dan ook voor samenwerking tussen verzekeraars en organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening.

Meer hogere inkomens met betalingsproblemen

Op dit moment hebben zo’n 2,6 miljoen huishoudens moeite om maandelijks rond te komen. Dat aantal is wel gedaald, zegt het NIBUD, van 45 procent in 2015 naar 38 procent in 2018. Daarnaast staan mensen minder vaak rood en lenen zij minder dan drie jaar geleden. In 2015 stonde de helft van de huishoudens nooit rood, in 2018 was dat 61 procent; en waar in 2015 nog 43 procent van de huishoudens een lening had, was dit in 2018 34 procent. Wel constateert het NIBUD dit jaar voor het eerst dat juist hogere inkomensgroepen vaker ernstige betalingsproblemen hebben dan andere inkomensgroepen.

Hard incasseren of mediation?

Dat veel Nederlanders schulden hebben is zorgelijk, maar aan de andere kant van de medaille staan de ondernemers die wel producten en diensten hebben geleverd en nu wachten op hun geld. Wilt u dat wij als incassobureau hard gaan incasseren of moeten wij het gesprek aangaan met uw debiteuren om te kijken wat er mogelijk is? Dien uw vordering online in en wij gaan voor u aan de slag en kijken wat mogelijk is.

04 schulden gezinnen

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.

Invalid Input