Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: een schuld moet je nooit te veel water geven.

 

U bent hier: Home Nieuws Hanteer een opzegtermijn van maximaal 3 maanden
27-2-2019

Bij langer lopende contracten in het bedrijfsleven is het prettig om in de overeenkomst vast te leggen dat een contract weer kan worden beëindigd. Zulke bepalingen staan doorgaans in de algemene voorwaarden, maar die worden vaak amper gelezen of zijn juridisch onjuist. Wat is een redelijke opzegtermijn als deze niet in de algemene voorwaarden van een contract staat en hoe legt u deze op een heldere manier vast? In dit blog geven wij u graag wat inzicht en adviezen. 

Bij langer lopende contracten in het bedrijfsleven is het prettig om in de overeenkomst vast te leggen dat een contract weer kan worden beëindigd. Zulke bepalingen staan doorgaans in de algemene voorwaarden, maar die worden vaak amper gelezen of zijn juridisch onjuist. Wat is een redelijke opzegtermijn als deze niet in de algemene voorwaarden van een contract staat en hoe legt u deze op een heldere manier vast? In dit blog geven wij u graag wat inzicht en adviezen.

Het belang van algemene voorwaarden

De meeste bedrijven en dienstverleners in het MKB hanteren algemene voorwaarden. Soms stellen overkoepelende brancheorganisaties algemene voorwaarden op die aangesloten kleine bedrijven en zzp’ers kunnen gebruiken. Soms stellen kleine ondernemers zelf hun algemene voorwaarden op. Hierin staan de voorwaarden vermeld waaronder de werkzaamheden worden verricht en worden zaken beschreven als bijvoorbeeld geheimhouding, wijzigingen van opdrachten en wat te doen bij geschillen.

Het komt echter regelmatig voor dat er in geval van opzeggen van de overeenkomst, geen of een irreële opzegtermijn in de algemene voorwaarden wordt benoemd. Dit kan voor beide partijen vervelende gevolgen hebben, zoals juridische procedures met alle (financiële) gevolgen van dien. Zijn uw algemene voorwaarden eigenlijk nog wel up-to-date?

Wat is een redelijke opzegtermijn?

Ook al heeft u de intentie om voor een jaar of wellicht nog langer voor dezelfde opdrachtgever te werken, er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen waardoor één van de partijen de overeenkomst wil beëindigen. Als zzp’er wilt u echter niet van het ene op het andere moment zonder inkomsten komen te zitten en als opdrachtgever wilt u niet te lang aan een contract gebonden blijven. Een jaarcontract met een opzegtermijn van bijvoorbeeld een jaar is dan irreëel en zal door een rechter zelfs als onredelijk bezwarend voor de tegenpartij kunnen worden gezien.

Een opzegtermijn van een maand kan in veel gevallen weer net te kort zijn; denk daarbij aan het afronden en eventueel overdragen van werkzaamheden. Een opzegtermijn van twee of maximaal drie maanden is doorgaans een goede periode. Daarmee heeft een opdrachtnemer voldoende tijd om werkzaamheden af te ronden en een nieuwe opdrachtgever te vinden en de opdrachtgever heeft voldoende tijd om een nieuwe opdrachtnemer te vinden. Door deze termijn helder te verwoorden in uw algemene voorwaarden of in de opdrachtovereenkomst, voorkomt u veel ellende.

Laat uw algemene voorwaarden checken

Als klein bedrijf of zzp’er kan het de moeite lonen om uw algemene voorwaarden te laten checken op details als hierboven gen oemd, die grote gevolgen kunnen hebben. De juristen van Incassoline kijken graag met u mee en geven u desgewenst advies, zodat u problemen kunt voorkomen. Heeft u te maken met een klant die haar betalingsverplichting niet wil nakomen? Neem dan contact met ons op!

09 contactduur termijn

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.

Invalid Input