Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: schulden hekelen je in het nu.

 

                     

 

U bent hier: Home Nieuws Algemene voorwaarden bij MKB'ers zijn vaak verouderd
17-8-2017

In de praktijk blijken de algemene voorwaarden van veel MKB-ers verouderd. Dit blijkt uit onderzoek van een grote verzekeraar onder 250 MKB-bedrijven. In de helft van alle onderzochte bedrijven had de helft de afgelopen vier jaar de algemene voorwaarden niet gewijzigd of geactualiseerd. Uit het onderzoek bleek ook dat veel ondernemingen niet eens beschikken over algemene voorwaarden.

Waarom zijn er überhaupt algemene voorwaarden, waarom dienen deze actueel te zijn en wat zijn de negatieve gevolgen als de algemene voorwaarden niet bij de tijd blijven? In dit artikel vertellen wij u graag waarom het hebben van goede algemene voorwaarden essentieel is om te ondernemen.

Waarom zijn er algemene voorwaarden?

Een ondernemer legt in de algemene voorwaarden vast onder welke condities er een overeenkomst wordt aangegaan. Algemene voorwaarden worden gebruikt als verkoopvoorwaarden of inkoopvoorwaarden. Zo'n 20% van de onderzochte MKB-bedrijven hanteert geen verkoopwaarden en ruim 73% geen inkoopvoorwaarden.

Ondernemers die zijn aangesloten bij een brancheorganisatie gebruiken veelal de voorwaarden die door de desbetreffende organisatie zijn opgesteld. Deze zijn vaak in de basis in orde, maar als er extra werkzaamheden worden uitgevoerd, dan zijn de standaard algemene voorwaarden niet dekkend genoeg.

Negatieve consequenties

Het niet actualiseren van de algemene voorwaarden brengt diverse negatieve consequenties met zich mee. Zo beginnen klanten sneller te klagen aangezien er onduidelijkheid bestaat over een aantal zaken. Van de onderzochte MKB-bedrijven geeft 58 procent aan dat er het afgelopen jaar klachten zijn ontvangen.

Aangezien condities over betalingstermijnen vaak onduidelijk zijn, kampen de MKB-bedrijven zelf ook vaak met financiële en liquiditeitsproblemen. Ze moeten veelal langer wachten op geld van hun klanten. Het zorgt daarmee voor een negatieve wisselwerking tussen beide partijen.

Het belang van actuele voorwaarden

Goede en actuele algemene voorwaarden voorkomen langlopende juridische procedures. Veel geschillen omtrent onduidelijke betalingstermijnen, te late levering of schadeplichtigheid zijn te voorkomen door actuele voorwaarden. Zorg dus dat u als ondernemer uw zaken goed op orde heeft en laat een expert eens kijken naar uw algemene voorwaarden. Dit kunt u doen bij een juridisch adviseur of neem contact met ons op voor een check!

33 algemene voorwaarden

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.

Invalid Input