Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: een deurwaarder is als een heelmeester. Mag dus ook niet zacht zijn!

 

 

Je bent hier: Home Nieuws Social media inzetten om debiteuren te laten betalen?
03-8-2018

Klanten die niet op tijd betalen, veel bedrijven hebben er een enorme hekel aan. Hoe strak uw debiteurenbeleid ook is, sommigen komen overal mee weg door simpelweg niet meer te reageren op uw brieven of telefoontjes. U kunt als ondernemer echter allerlei maatregelen treffen om openstaande nota's alsnog te innen. Dit kan onder meer door het gebruik van social media. Hoe zet u social media effectief in om uw debiteuren alsnog de vordering te laten voldoen of om informatie in te winnen?

Social media platformen zijn populair

Social media zoals LinkedIn, Instagram en Facebook zijn ongekend populair. Deze netwerken worden veelvuldig gebruikt om nieuwe (zakelijke) contacten op te doen. Twitter en Facebook zijn echter ook voor andere doeleinden in te zetten. Zo kunt u er ook eenvoudig wanbetalers mee traceren. Het opsporen van een debiteur kan er alsnog toe leiden dat een openstaande nota wordt voldaan.

Als u te maken heeft met een debiteur waaraan u spullen heeft geleverd en deze is met de noorderzon vertrokken, dan kan social media heel effectief zijn. Volledig van de radar verdwijnen lukt in deze tijd niet meer. Een debiteur zal altijd ergens aanwezig zijn om het contact met zijn vrienden en/of familie te onderhouden. Aan u enkel de taak om deze accounts te vinden en ze door te geven aan de juiste instantie.

Veel informatie is online zichtbaar

Social media-gebruikers zetten van alles op Facebook en Instagram. Denk onder meer wanneer ze op vakantie zijn, hoe ze hun dagen doorbrengen, maar ook waar ze hun geld aan spenderen. Voor u is dit een uitgelezen kans om alsnog een gesprek aan te knopen met uw debiteur . Een schuldenaar is dus niet alleen gemakkelijker te vinden. Het wordt ook een stuk eenvoudiger om in contact te komen met deze wanbetaler.

Het vergt echter soms wel even wat tijd en creativiteit om uw debiteur online te vinden, want vaak gebruikt hij of zij een schuilnaam. Echter via Google Foto’s en via de collega’s van uw debiteur kunt u vaak al snel het account van uw debiteur achterhalen. Ga vervolgens het gesprek aan of plaats berichten op zijn of haar tijdlijn. Maak geen ruzie, maar laat duidelijk merken dat u niet gediend bent van een dergelijke manier van zakendoen.

Denk aan de privacywetgeving

Veel incassobureaus en ondernemers schromen niet om flinke slagen te maken om openstaande nota's alsnog te innen. Zo kan een openstaande schuld publiekelijk kenbaar worden gemaakt. Dit kan er natuurlijk toe leiden dat familie en vrienden kennismaken met de schulden van de desbetreffende persoon. Natuurlijk zit iemand daar niet op te wachten. Het is dan de vraag of dit een verstandige keuze is om zo nota's te innen, u heeft tenslotte ook te maken met de privacywetgeving, maar het kan een laatste middel zijn om alsnog geld te zien. Het is verstandig om geen bedragen te noemen.

Juist incasseren

Via social media kunt u natuurlijk druk gaan uitoefenen op uw debiteur. Als dit echter geen effect heeft, dan kunt u altijd de stap naar de rechter maken. Wij kunnen dit traject voor u in werking zetten. Neem vrijblijvend contact met ons op om uw zaak te bespreken of dien uw openstaande factuur direct in.

31 social media inzetten