Nieuws en tips uit de incassowereld

 Door het team van Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso

U bent hier: Home Nieuws Met Handhaving Sociale Zekerheid komt er ruimte voor het recht op vergissen
01-8-2025

Een kleine fout maken is weer toegestaan. Althans, als het aan minister Eddy van Hijum ligt. Met het wetsvoorstel Handhaving Sociale Zekerheid, dat recent naar de Tweede Kamer is gestuurd, zet hij in op een menselijkere overheid. Het doel: uitvoeringsinstanties zoals het UWV, de SVB en gemeenten meer ruimte geven om af te wijken van strenge sancties en oog te hebben voor de persoonlijke omstandigheden van burgers.

U vraagt zich nu misschien af: wat heeft dit met mij als ondernemer te maken? Eigenlijk is dit meer dan u denkt, want hoewel het wetsvoorstel zich in eerste instantie richt op uitkeringsgerechtigden, markeert het ook een bredere beweging richting maatwerk en vertrouwen in plaats van wantrouwen. Precies dit raakt uiteindelijk ook uw bedrijfsvoering, uw personeel én uw debiteurenbeleid.

Recht op vergissen

Centraal in het wetsvoorstel staat het “recht op vergissen”. Dat betekent dat een administratieve fout of onvolledige opgave niet automatisch meer leidt tot een boete of sanctie. In plaats daarvan krijgen uitvoerders de ruimte om te waarschuwen, of helemaal af te zien van een boete, als blijkt dat iemand door een boete juist méér in de problemen door zou raken. Het is een rechtvaardiger aanpak die menselijkheid boven systeemlogica stelt.

Voor u als werkgever betekent dit dat medewerkers met een uitkering of toeslag hopelijk minder snel verstrikt raken in strikte regelgeving. Minder stress en financiële druk bij werknemers betekent immers ook meer rust en stabiliteit op de werkvloer.

Milder terugvorderen

Een ander belangrijk punt is de inkorting van de terugkijktermijn voor terugvorderingen van 20 naar 5 jaar. Een eerlijker systeem, zeker als u zich bedenkt dat veel zelfstandigen en ondernemers hun inkomsten niet altijd even gelijkmatig kunnen spreiden. Een correctie op een fout uit het verleden zal hierdoor minder snel leiden tot torenhoge terugvorderingen, met alle gevolgen van dien.

Ook in het debiteurenbeheer kan deze wijziging een signaalfunctie hebben. Het toont aan dat de overheid oog krijgt voor context, net als bedrijven zouden moeten doen. Een klant die tijdelijk niet kan betalen, is niet per definitie een wanbetaler. Maatwerk en communicatie worden belangrijker dan ooit.

Vertrouwen in plaats van wantrouwen

Minister Van Hijum benadrukt dat vertrouwen geven ook vertrouwen oplevert. In de nasleep van de toeslagenaffaire is dit een noodzakelijke koerswijziging. Als gerechtsdeurwaarder zien wij dagelijks de gevolgen van systemen zonder nuance. We verwelkomen dan ook elk initiatief dat ruimte geeft voor redelijkheid en menselijkheid.

Maar, let op, dat betekent niet dat u als ondernemer minder scherp moet zijn op uw eigen betalingsverkeer. Juist in een tijd waarin de menselijke maat terugkomt, wordt van bedrijven verwacht dat zij ook sociaal, maar tegelijk professioneel handelen. Een goed debiteurenbeheer is daarbij heel belangrijk.

Niet betalende klanten?

Heeft u te maken met klanten die structureel niet betalen, of heeft u vragen over hoe u als ondernemer kunt omgaan met betaalachterstanden op een menselijke manier? Neem dan contact op met Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso in Utrecht. Wij combineren juridische slagkracht met oog voor uw klantrelatie. Samen vinden we de juiste balans tussen incasseren en vertrouwen geven.

08 Handhaving Sociale Zekerheid banner

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.