Willems Gerechtsdeurwaarders
& Incasso in Utrecht

Nadenkertje: de deurwaarder beheert de wissel tussen kan en kan niet betalen. Willen behoeft geen rol.

 

                     

 

U bent hier: Home Nieuws Detailhandel, horeca en reisbranche verwachten zware maanden
29-5-2020

U hoeft geen hoogleraar, econoom of viroloog te zijn om te kunnen beoordelen, dat het stilleggen en sluiten van de economie voor twee maanden een negatief effect zal hebben. Door de lockdown is bij veel bedrijven de omzet compleet weggevallen. De steunmaatregelen van de overheid zijn een pleister, maar de wond is inmiddels flink groter geworden. Uit een recente enquête onder de leden van MKB-Nederland en VNO-NCW blijkt dat 76% van de respondenten een beperkte tot sterke daling van de werkgelegenheid en omzet verwacht.

Als de coronacrisis langer dan twaalf maanden duurt, verwacht 60% van de ondernemers dat het doek voor hun bedrijf valt. Met name de detailhandel, horeca en reisbranche verwachten zware maanden.

Gevolgen van de corona maatregelen

Tussen 2008 en 2012 kregen we in Nederland te maken met een financiële crisis. Deze crisis zorgde er niet alleen voor dat veel particulieren in financieel zwaar weer terecht kwamen, maar ook dat heel wat bedrijven moeite hadden het hoofd boven water te houden. Een deel van de bedrijven heeft deze crisis niet overleefd, ondanks dat zaken wel gewoon door konden gaan. Nu bevinden we ons in een nieuwe crisis, namelijk de coronacrisis, die op de eerste plaats een gezondheidscrisis is. De economische crisis is een direct gevolg daarvan. Veel bedrijven hebben de deuren moeten sluiten. Ondanks steun vanuit de overheid zijn er al bedrijven omgevallen. Vooral de detailhandel, horeca en reisbranche geven aan zeer zware maanden tegemoet te gaan.

Consumentgerichte branches hard getroffen

De detailhandel, de horeca en de reisbranche... zij horen allemaal tot de consumentgerichte branches en hebben voor een heel groot deel de deuren moeten sluiten. De meeste van deze ondernemers geeft aan te werken met een kleiner aantal medewerkers en verwacht een aanzienlijk lagere omzet in het tweede kwartaal van dit jaar (2020). Het CBS heeft onderzoek gedaan naar de verwachtingen van ondernemers. Het grootste deel van de Nederlandse ondernemers verwacht een afname van de omzet. In maart waren de ondernemers nog overwegend positief, terwijl de ondernemers in april overwegend negatief waren. 

Economische verwachtingen binnen branches

De detailhandel laat de meest wisselende verwachtingen zien. Binnen deze branche verwacht 1 op de 5 ondernemers een toename van de omzet, terwijl iets meer dan 1 op de 3 verwacht dat de omzet ongeveer gelijk blijft. Van 44% is de verwachting dat de omzet daalt in het tweede kwartaal van dit jaar. Ondernemers die actief zijn in recreatie, sport en cultuur verwachten een omzetverlaging. Van deze groep geeft 80% aan te verwachten dat de omzet daalt. Bij de horeca ondernemers is de groep met deze verwachting, met 90%, nog groter.

De grootste groep negatief gestemde ondernemers is te vinden in de reisbranche. Bijna alle ondernemers die actief zijn in deze branche verwachten een omzetdaling. Van alle branches geeft 60% aan dat ondernemingen binnen de branche het mogelijk niet langer dan 3 maanden volhouden, ondanks het steunpakket van de overheid.

Ondernemers en de 1,5 meter samenleving

Een deel van de ondernemers maakt zich grote zorgen over de mogelijkheden binnen een 1,5 meter samenleving. Diverse bedrijven geven aan dat werken met deze onderlinge afstand niet mogelijk is binnen hun branche. Toch zijn er zeker ook ondernemers die vooral mogelijkheden zien. Met behulp van de sectorprotocollen ziet meer dan 70 procent opties om gewoon actief te kunnen zijn binnen de 1,5 meter samenleving. Wel geven velen aan dat de mogelijkheden vooral ook afhankelijk zijn van financiële steun en voldoende beschermingsmiddelen.

Het debiteurenbeheer aanscherpen

We kunnen er kort over zijn: veel bedrijven hebben het financieel zeer moeilijk in deze tijd. Hier komt nog bij dat de grootste klap voor velen nog moet komen, waarschijnlijk pas na de zomer. Ondernemers die hier bovenop ook nog te maken hebben met veel openstaande facturen, hebben het extra moeilijk. Het aanscherpen van het debiteurenbeheer helpt. Het is, zeker in deze tijd, belangrijk om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk facturen binnen de betaaltermijn betaald worden. Heeft u facturen openstaan die onbetaald blijven? Willems Incasso uit Utrecht staat voor u klaar en gaat met uw debiteur in gesprek om te kijken wat mogelijk is. Neem vrijblijvend contact met ons op.

22 zware maanden horeca travel

Alles voor een geslaagde incasso!

Onze gratis digitale incassobox bevat alle documenten en tools die u nodig heeft voor een geslaagde incasso. Laat hieronder uw gegevens achter en ontvang de box direct!

Vul uw naam in

Vul een uniek e-mailadres in (u kunt max. 1x inschrijven op de nieuwsbrief)

U dient akkoord met onze voorwaarden te gaan.

Invalid Input