Verhaal uit de praktijk, door deurwaarder Barry
Sommige zaken krijgen een extra lading door het seizoen waarin ze zich afspelen. Deze casus speelde zich af midden in de zomer. De zon scheen, de campings zaten vol en overal in het land stonden mensen in de file richting hun vakantieadres. Maar voor een aantal ondernemers was de zomer allesbehalve ontspannen.
Ik werd gebeld door een leverancier van horecabenodigdheden. Hij had grote leveringen gedaan aan een camping aan de rand van de Veluwe. Tapinstallaties, servies, bestek, tafels en een heleboel voorraad voor het campingrestaurant. Alles netjes geleverd, keurig gefactureerd en geen betaling.
Een stil faillissement onder een klaterende zon
Wat het extra verwarrend maakte: de camping draaide ogenschijnlijk op volle toeren. De parkeerplaats stond vol, kinderen renden met zwembandjes over het terrein en de geur van gebraden hamburgers kwam je tegemoet. Maar achter de schermen was de situatie anders. De eigenaar was failliet verklaard, in alle stilte, net nadat alle zomerreserveringen waren binnengehaald.
De leveranciers hadden van niets geweten. Geen aankondiging, geen waarschuwingssignaal, geen telefoontje. Pas toen er geen betaling kwam en het KvK-uittreksel werd gecheckt, viel het kwartje. Deze klant was niet langer zelfstandig beslissingsbevoegd. De curator was inmiddels aangesteld en de boedel bevond zich officieel in de afwikkeling.
In de tenten wordt geslapen, maar op de facturen niet
Mijn opdrachtgever zat met een openstaande vordering van bijna 14.000 euro. Hij had goederen geleverd die nog grotendeels op het terrein aanwezig waren. Het campingrestaurant draaide er op volle kracht mee (buiten het zicht van de curator), maar van betaling was niets meer te verwachten zolang er geen actie werd ondernomen.
Samen zijn we direct gaan kijken wat er mogelijk was. De eerste stap: contact met de curator. Die bleek gelukkig goed bereikbaar en stond open voor overleg, zolang de juridische basis maar duidelijk was.
Goed contract, grote kansen
Gelukkig had de leverancier zijn leveringsvoorwaarden op orde. In de algemene voorwaarden was een eigendomsvoorbehoud opgenomen. Alle geleverde goederen bleven zijn eigendom tot volledige betaling.
Dat gaf ons een belangrijk juridisch voordeel. De tapinstallatie, tafels, stoelen en zelfs de servieskasten, allemaal vielen ze juridisch nog niet onder de faillissementsboedel zolang er niet voor was betaald. In overleg met de curator hebben we de lijst van geleverde goederen overlegd, inclusief leveringsdata, ondertekende pakbonnen en facturen.
Binnen twee dagen kwam de bevestiging. De goederen mochten, voor zover nog aanwezig en niet in gebruik, worden teruggevorderd. Of zoals wij dat noemen: revindicatie.
Een campingbezoek met juridische bagage
Samen met de leverancier ben ik naar de camping gegaan. De sfeer was zomers, de ligstoelen stonden op het terras en de glazen werden gevuld. Maar wij kwamen niet voor de zon. We meldden ons netjes bij de tijdelijke bedrijfsleider en legden uit dat we in overleg met de curator onderdelen kwamen ophalen.
Het team werkte mee, want wisten niet dat er meer speelde. De tapinstallatie werd gedemonteerd, tafels opgestapeld, stoelen in de bus geladen. Binnen drie uur waren we weg. Het servies lieten we staan. Dat was al gebruikt. Maar het grootste deel van de waarde kon worden veiliggesteld.
Wat gebeurt er met de rest
Ondanks het eigendomsvoorbehoud bleef er nog een restantvordering over voor verbruikte en niet-retourneerbare goederen. Die is netjes ingediend bij de curator. Achteraf bleek dit niet veel meer op te leveren. Maar in elk geval is het grootste deel van de schade voorkomen.
Wat jij hiervan kunt leren
Deze zaak laat zien hoe belangrijk het is om je juridische zaken goed op orde te hebben, juist in seizoengevoelige sectoren. In de zomer lijkt alles ontspannen, maar juist dan gebeuren dit soort dingen. Lever je aan campings, strandpaviljoens of tijdelijke evenementenlocaties? Dan zijn eigendomsvoorbehoud en snelle actie cruciaal.
Heb je te maken met een klant die ineens verdwenen is of failliet blijkt? Wacht dan niet tot het te laat is. Bel ons of neem contact op.
Ik, deurwaarder Barry van Willems Gerechtsdeurwaarders en Incasso, help je met raad, daad en dossierkennis. Zodat jij je spullen terugkrijgt of het geld dat je toekomt.
Eerst je recht, dan pas vakantie. Ik wens jou een fijne zomervakantie.